Cingleres de Tavertet i Meandres del Ter

Sortida d'un dia
Divendres, 9 de Maig del 2025
8 h a 18 h

24.95

CINGLERES DE TAVERTET I RIU TER

Dintre de l’Espai d’Interès Natural del Collsacabra trobem els Cingles de Tavertet. Un mirador imponent sobre la comarca de l’Osona i amb el Pantà de Sau com a referència visual. Sens dubte, els 200 metres d'alçària d'aquesta paret rocosa impressiona a tothom. I dalt de les cingleres, formacions de prats, boixedes i algunes savines són indrets on gaudir dels ocells. També els boscos suposen un bon atractiu: rouredes i fagedes ens conviden a passejar i estar atents a la fauna que hi habita.

També visitarem el riu Ter, precisament qui amb la seva acció erosiva, va formar els cingles de Tavertet. Un riu vertebrador dels pobles que al seu costat s’hi assentaren, però que encara posseeix el valors naturals als seus boscos i fauna amagada.

Cingleres de Tavertet
Cingleres de Tavertet

Som en plena explosió primaveral, i la natura, després de les darreres pluges, ens regala un espectacle de vida en estat pur. Us proposem una jornada ornitològica completa per dos dels indrets més rics i contrastats del territori: els Cingles de Tavertet i els meandres del riu Ter.

Començarem el dia als impressionants cingles de Tavertet, un balcó natural obert a l’infinit, amb vistes a la vall de Sau i més enllà. En aquest paisatge de roca, boixedes i alzinar, on la natura s’expressa en vertical, podrem gaudir de l’elegància dels grans planejadors: el voltor comú i la gralla de bec vermell ens regalaran vols propers, sovint a la nostra alçada o fins i tot per sota. Amb sort, apareixerà també l’àguila calçada, l’aufrany o el falcó pelegrí, patrullant el cel discretament.

Però no tot són grans ocells. La mitja muntanya és plena de vida petita i vibrant: sentirem el cruixidell i el gratapalles, amb sort apareixerà la piula dels arbres, i gaudirem dels territoris dels escorxadors, des de les seves atalaies arbustives. Tots ells formen part d’aquesta simfonia natural que ens envoltarà durant tot el matí.

A la tarda, el contrast serà majúscul. Ens traslladarem al mosaic agroforestal i als ambients fluvials dels meandres del Ter. Allà ens espera la colònia d’ardeids més important de Catalunya, un autèntic espectacle: bernats pescaires, martinets blancs, esplugabous o martinets de nit entraran i sortiran dels seus nius, alimentant polls i exhibint comportaments familiars que podrem observar amb tranquil·litat a la mateixa alçada de les capçades dels arbres. Un espectacle!!!!

Però l’activitat no s’acaba aquí: als camps propers, abellerols, capsigranys, bosquetes i tallarols ens faran aixecar els prismàtics constantment. I al costat del riu, caldrà estar atents per si ens creua la xivitona o el corriol petit, i, amb una mica de sort, podrem veure el llampec blau i taronja del blauet creuant la làmina d’aigua a gran velocitat.

Veniu amb nosaltres?

Dels ardèids que trobem a la gran colònia dels Meandres del Riu Ter, el martinet de nit (Nycticorax nycticorax), s'enduu gran part de l'atenció.
Dels ardèids que trobem a la gran colònia dels Meandres del Riu Ter, el martinet de nit (Nycticorax nycticorax), s'enduu gran part de l'atenció.

Data: 9 de Maig de 2025

Hora: 8 h a 18 h

Lloc: El guia indicarà mitjançant correu el lloc de trobada.

El falcó pelegrí troba irresistibles els penyasegats de Tavertet. És casa seva! (Foto: Jordi Bas)
El falcó pelegrí troba irresistibles els penyasegats de Tavertet. És casa seva! (Foto: Jordi Bas)
Els escorxadors (Lanius collurio) ja han ocupat els seu territoris ... i els insectes dels que 'alimenta ho saben. Font imatge Pixabay.
Els escorxadors (Lanius collurio) ja han ocupat els seu territoris ... i els insectes dels que 'alimenta ho saben. Font imatge Pixabay.

EL GUIA

SERGI TORNÉ

Biòleg entusiasta, que es defineix com un educador i divulgador ambiental de nivell friki.

La seva passió per la natura l'ha conduït principalment al món de les aus, però encara segueix ampliant horitzons i coneixements d'altres grups de fauna, com els mamífers -sobretot els ratpenats-, de flora, com les orquídies i és un bon coneixedor dels rastres de fauna; fins i tot de rastres de milions d'anys d'antiguitat... és a dir, els fòssils.

Compatibilitza els cursos i sortides amb nosaltres amb la feina de guia a les Coves del Toll de Moià, educació ambiental a escoles, conferenciant a la UB i il·lustrador científic.

La seva passió per la natura no només la viu ell sinó que te l'encomana. Vigileu!